لامپ
برزخ
آنچه می خوانید حکایتی است شنیدنی درباره عالمبرزخ علامه مجلسی که از کتاب گرانسنگ "شذرة المعارف" نوشته آیت الله شاه آبادی،استاد عرفان حضرت امام(ره) نقل می کنیم:
بعضی مرحوم علامه مجلسی طاب ثراه را خواب دیدهاندو از امور وارده بر ایشان بعد از مرگ، سؤال نمودهاند و مرحوم علامه مجلسیفرمودهاند: بعد از ارتقاء روح، من را در معرض الهی آوردند و از من سؤال كردند چهآوردهای؟ گفتم: «بحارالأنوار»؛1پس سؤال شد دیگر چه آوردهای؟ ساكتشدم. پس خطاب شد كه نزد ما چیزی داری و آن، سیبی است كه به یك طفل یهودی دادهای واین دستگاه برزخی به سبب آن سیب است.
شخص خواب بیننده گمان كرده است چون ترتیب اثری بربحارالأنوار داده نشده و بر آن سیب ترتیب اثر داده شده، بحارالأنوار مورد قبول واقعنشده است! لكن چنین نیست؛ بلكه محل ظهور اثرش در برزخ نبوده است، چون علم باید درجبروت ظاهر شود.
به عبارت دیگر، چون بحارالانوار، مشتمل بر علوم وحقایق و معارف است و لامپ بزرخ كوچك است نمیتواند نور علم را نمایش دهد. بلكه لامپملكوت نیز از این اظهار قاصر است و لامپ جبروت میتواند نور توحید را نمایش دهد. لذا در مُطَّلَع2، بحارالانور مسكوتٌ عنه3شده و نور احسانكه لامپ برزخ میتواند آن را نمایش دهد، مورد لطف واقع شدهاست.4
باید دانست كه ظهور باطن اعمال به حسب عالم «برزخ»، «ملكوت» و «جبروت»، مختلف است. مثلاً «احسان و اسائه»5 به اهلدنیا، در برزخ نمایش داده میشود، مثل سُرور و حزن كه فردی در قلب انسان ایجادنماید؛ ولی ظهور صفات و اخلاق و صفت پرستش كه سرآمد همهی صفات است در ملكوت و جنّتجسمانی ظاهر میشود، و معرفت و علم به حقایق، در عالم جبروت و جنت عقلانی كه مافوقعوالم قبلی است ظهور مییابد.6
1) كتابی كه مرحوم علامه محمد باقر مجلسی، در 110جلد تألیف نموده و مشتمل بر احادیث معصومینعلیهم السلام است.
2) عالم مُطَّلَع، محضر حق است كه بنده، مورد یكیاز دو تجلی حق واقع میشود و لذا مُطَّلِع شود بر سریره مولی؛ زیرا كه یا مورد تجلیبه رحمت جمالیه شود، یا مورد تجلی به نقمت جلالیه گردد... و این حال، اعظم احوالاست و لذا در موقعی كه خاتم انبیاءصلی الله علیه وآله وسلم گریه میكند برای احوالبعد از موت، و اصحاب عرض میكنند كه آیا گریه میكنید و حال آن كه خداوند آمرزیدهاست گناهان قبل و بعد شما را؟ جواب میفرماید: فَأیْنَ هَوْلُ الْمُطّلَع؟ پس كجاستهول مطلع؟؛ آیت الله شاه آبادی: شذرات المعارف، شذره پنجم، معرفه 158
3) ساكت باقی مانده.
4) آیت الله شاه آبادی: شذرات المعارف، شذره پنجم،معرفه 165
5) نیكی كردن و بدی كردن.
6) آیت الله شاه آبادی: شذرات المعارف، شذره پنجم،معرفه 164، با تصرف.
:: بازدید از این مطلب : 383
|
امتیاز مطلب : 616
|
تعداد امتیازدهندگان : 190
|
مجموع امتیاز : 190